Resultaten uit het duurzaamheidsbeleid

Resultaten uit het duurzaamheids-beleid

Ons duurzaamheidsbeleid is gebaseerd op 4 pijlers:

  1. Verduurzamen met de klant
  2. Vervoer
  3. Kantoor
  4. Medewerker

Deze volgorde is bewust gekozen: door verduurzamen met de klant kunnen we als KWA het meest bereiken. Dat ziet u in de uitgelichte projecten in deze Terugblik: alle projecten dragen direct of indirect bij aan toekomstgericht ondernemen, oftewel aan verduurzaming van de industrie.

Verduurzaming van KWA zelf gebeurt met name door het verkleinen van de CO2-footprint.

CO2-footprint KWA 2024

De CO2-footprint van KWA was over 2024: 120,06 ton CO2-eq. Dit is 48,7 ton minder dat in 2023, terwijl het aantal medewerkers is toegenomen. Deels komt dit door een dubbeltelling van de laadpalen die over dit jaar voor het eerst gecorrigeerd is (6 ton). De andere grote factor die dit verschil verklaart zijn meer elektrisch gereden kilometers en het feit dat we voor 2024 het hele jaar het vervoerstype hebben gemeten. In 2023 hebben we voor de eerste 3 maanden nog een gemiddelde vervoersfactor gebruikt, die een hogere uitstoot heeft dan de daadwerkelijk gebruikte vervoertype bij KWA.

We lopen ver voor op onze doelstelling van 60% reductie in 2030 ten opzichte van 2018. In 2024 hebben we al 53% reductie gerealiseerd, terwijl de doelstelling voor dat jaar 30% is. Nog maar 7% te gaan!

Om ook de footprint van het kantoorgebouw te verlagen is een verbouwplan opgesteld waarbij diverse maatregelen worden genomen die hieraan bijdragen. Zo gaan we van het gas af en worden er energiebesparende maatregelen genomen. Hierover wordt in 2025 een besluit genomen.

Duurzaamheidsbeleid in de praktijk

Duurzaamheids-beleid in de praktijk

Hoewel verlagen van de CO2-footprint het belangrijkste doel is van ons duurzaamheidsbeleid, wordt er ook aandacht besteed aan andere aspecten. Zo is bij catering het menu 80% plantaardig en zijn er eind 2024 extra boompjes geplant op ons terrein.

Om de medewerker te helpen bij verduurzaming thuis worden er zogenoemde ‘pizzasessies’ georganiseerd. Hierbij wordt door collega’s ervaringen gedeeld over onderwerpen als warmtepompen en elektrische auto’s.